על חולצות, סיסמאות והומור

אי של אוטיזם

נסו לדמיין את עצמכם במצב הזה: במקרה הטוב, אתם נחשבים לחידה, תופעה אקזוטית. חוקרים באוניברסיטאות עושים קריירה מפיתוח תיאוריות על האופן שבו אתם פועלים, חושבים ומרגישים. במקרה הגרוע, קיומכם נחשב למגיפה, ורופאים שוקדים על פיתוח בדיקות גנטיות, אשר יום אחד ישחררו את העולם מקיומם של בני אדם הדומים לכם.

לא קשה לדמיין מה הייתם מרגישים. אבל איך הייתם מגיבים? אפשרות אחת היא זעם – כשמו של הסרט התיעודי "הקול והזעם" (The Sound and the Fury) שעוסק בתגובה של קהילת החירשים לפיתוחו של שתל המאפשר לחירשים לשמוע. אחת התגובות של הקהילה האוטיסטית למציאות הקשה היא באמצעות הומור או סאטירה.

התמונה שלמעלה היא צילום של חולצה שעוצבה ע"י ג`ים סינקלר וקאל מונטגומרי, חברי ANI. ב"אי קטן של אוטיזם", שמות המקומות הם "תסמינים" המאפיינים אוטיזם, כמו קשר-עין, חזרתיות, התנדנדות, נפנוף ועיוות או הדהוד (אקולליה). שתי ערים קרויות על שם אספרגר וקאנר (מגלה האוטיזם). התיאוריה המפורסמת בדבר חוסר היכולת להבין מצבים נפשיים אצל הזולת מונצחת על השרטונות בצפון האי, הקרויים של שמו של ניסוי סאלי-אן, ובשמם של המכרות, Thierriov Mines = Theory of Mind. ויש עוד כמה משחקי-מילים, הנפוצים מאוד בהומור אוטיסטי.

קבוצת הורים ואנשי מקצוע, הפועלת כבר כעשר שנים, קוראת לעצמה CAN = Cure Autism Now. ראשי תיבות אלה מבטאים לא רק רצון "לרפא אוטיזם", אלא גם מסר חיובי של "אנחנו יכולים". המחאה של כמה אוטיסטים על "הקריאה לריפוי" הולידה סיסמת-נגד: CANT = Cure All Neuro Typicals. מלבד המסר הנגדי: "לא יכולים" כנגד "יכולים", קוראת סיסמת-הנגד לריפוי של הנוירוטיפיקלים (מי שאינם אוטיסטים) מן החוליים שלהם: פחד מן השונה וחוסר סובלנות.

isnt

"עקרון הסימטריה" עומד בבסיסו של אתר הקורא לעצמו "המכון לחקר הנוירוטיפיקלים", כפרפראזה על מכונים לחקר אוטיזם. הנה ההסבר באתר: אם אתם נבוכים מאתר זה, בין אם משום שאנגלית אינה שפת אמכם או משום שאתם אוטיסטים שקוראים את האתר באופן מילולי:

"המכון לחקר הנוירוטיפקלים" אינו מכון אמיתי. האתר נוצר כדי להראות את היהירות והטיפשות של חלק גדול מן המחקר על אוטיזם. המאמארים באתר זה מתארים את האדם הנוירוטיפיקלי – הנורמלי – כאילו הוא חולה. אין זה משום שמחברי האתר חושבים ש-נ"ט הם אנשים חולים. המטרה היא להראות את האופן שבו, ע"י בחירה ועיוות של העובדות, החוקרים יכולים להציג אוטיסטים, שהם שונים, עם מאפיינים שליליים כמו גם חיוביים, כבני אדם פגומים וטעויות של התורשה. מאמרים רבים באתר מתארים תכונות נפוצות באוכלוסיה הנורמלית כסוג של מחלה, כדי להעביר משהו ממה שא"סים חשים כשקוראים תיאורים מחקריים. לדוגמא:

מה זה נ"ט?

תסמונת הנוירוטיפיקלי היא הפרעה נוירולוגית המאופיינת ע"י עיסוק מוגזם בעניינים חברתיים, אשלייה של עליונות, ואובססיה לסתגלנות. אנשים נוירוטיפיקלים לעיתים קרובות מניחים שהאופן שהם חווים את העולם הוא הצורה היחידה, או הצורה הנכונה היחידה. נ"ט מתקשים להיות לבדם. נ"ט בדרך כלל אינם סובלניים לשונות זעירה לכאורה בזולתם. כשהם נמצאים בקבוצות, נ"ט מגלים חוסר גמישות חברתית והתנהגותית, ובדרך כלל מתעקשים על קיום טקסים מזיקים, בלתי מועילים ואפילו בלתי אפשריים כדרך לקיים זהות קבוצתית. נ"ט מתקשים לתקשר באופן ישיר, ויש בקרבם שכיחות רבה יותר של שקרים בהשוואה לאדם על הספקטרום האוטיסטי.

באתר יש "מאמרים מלומדים" התוקפים דרך ההומור את הגישה הלא-אובייקטיבית של קהילת חוקרי האוטיזם.

התמונה שלמטה היא תגובה להיסטריה השוררת בארצות-הברית בשל הגידול המשמעותי בקצב אבחון האוטיזם. בפרפראזה על כרזות שמטרתן הטלת אימה על הציבור וקריאה להזרמת כספים למחקר שיביא לסריקה טרום-לידה ולחיסול "נגע האוטיזם", מביאה הכרזה שלמטה את דעתם של בעלי האתר www.autistics.org:

  • 12 = מספר המינים של חיות חולות שאוטיסטים הושוו אליהן.
  • 80 = אחוז ההורים לילדים אוטיסטים שלא מאמינים שאוטיזם עובר בתורשה.
  • 99 = מספר אנשי המקצוע המרוויחים מהפצת המיתוס על מגיפה של אוטיזם.
  • 90 = אחוז הסטטיסטיקות שמומצאות או שמפרשים אותן בצורה שגויה.
  • 0 = מספר האוטיסטים הבוגרים שמישהו מקשיב להם.
  • 5 = מספר חוקרי האוטיזם שאיכפת להם מאוטיסטים.

סטטיסטיקות

2 תגובות

  1. אחד הדברים שהכי מוצאים חן בעניי בהומור של המכון לחקר הנוירוטיםיקלים הוא כתובת האתר שלהם… ISNT הן ראשי התיבות של שם המכון. אלה גם ראשי התיבות של IS NT (הוא/היא נ"ט) אבל ביחד זהו ISN'T (איננו – כלום – שום דבר)…

    אני מקווה, יום אחד, לתרגם (ברשות, כמובן) את האתר כולו לעברית…

השאירו תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *