אירועים אוטיסטיים

ארועים אוטיסטיים 1

הכנס האוטיסטי הראשון, שנקרא אוטריט (Autreat), התקיים בשנת 1996. מאז, אוטריט מתקיים בארה"ב בכל שנה (למעט 2001). אוטסקייפ (Autscape), הכנס האירופי שנוצר לפי הדגם של אוטריט, התקיים בפעם הראשונה באנגליה ב-2005.

במה שונה אוטריט מכנס רגיל על אוטיזם?

  • בכנסים רגילים הנחת היסוד היא שאוטיזם הוא הפרעה, וההרצאות דנות בסיבות לה ובדרכי טיפול. ההרצאות באוטריט מתמקדות בדרכים שבהן אנשים על הספקטרום יכולים לתפקד בעולם תוך שמירה על זהותם, מתוך ההשקפה שאוטיזם הוא דרך לגיטימית (אם כי יוצאת-דופן) לחוות את העולם ולפעול בו.
  • רוב הכנסים מאורגנים ע"י הורים או אנשי מקצוע, ואלה קובעים את תחומי-העניין וסדר-היום. אוטריט מאורגן ע"י אנשי ספקטרום, ומכוון לצרכיהם וענייניהם של אנשי ספקטרום. הורים ואנשי מקצוע משתתפים, ורבים מהם מוצאים את האירוע מעניין ומהנה, אבל גם הצורה וגם התוכן של האירוע נקבעים ע"י אנשי ספקטרום.
  • ברוב הכנסים עיקר התוכן מוצג ע"י אנשי מקצוע, כאשר היוצאים מן הכלל הם הורים, ולעיתים נדירות גם אנשי ספקטרום, המוצגים לרוב כקוריוז. באוטריט, לפחות מחצית המרצים הם אנשים על הספקטרום (חלק מהם, אנשי-מקצוע בעצמם), והם מרצים על מגוון נושאים בעלי עניין לקהילה האוטיסטית.
  • רוב הכנסים נערכים בבית-מלון או במרכז-כנסים הומים מאדם, סביבה עתירת-גירויים שהיא סיוט לאדם עם רגישות חושית. אוטריט, שהוא כנס בסגנון נופש, מתקיים בקמפוס שקט של מכללה, עם אפשרויות רבות להתבודד לבד או עם חברים.
  • סדר-היום ברוב הכנסים עמוס מאוד, וממוקד בעיקר בהרצאות. באוטריט יש הפסקות ארוכות וכן פעילויות לא-פורמאליות. הפעילות לילדים ובני-נוער היא חלק בלתי-נפרד מן התוכנית, מאחר ש-ANI מעודד קשרים בין צעירים על הספקטרום ובינם לבוגרים על הספקטרום, כחלק מבניית זהותם.

מי יכול להשתתף באוטריט?

אוטריט מכוון לצרכים של ולנושאים המעניינים את אנשי הספקטרום, אבל כל מי שמכבד צרכים אלה ומתעניין בנושאים אלה יכול להשתתף. אנשים לא-אוטיסטים יכולים להרצות באוטריט, אם יש להם מידע שיכול לעניין את האוטיסטים. המשתתפים באים מכל העולם: אוטיסטים מכל רמות התפקוד, "בני-דוד" (אנשים עם לקויות נוירולוגיות קרובות), הורים ואחים, בני-זוג של אוטיסטים, אנשי מקצוע, פעילים בתחום הנכויות, וכן חברים של אוטיסטים.

מה עם אוטיסטים שאינם עצמאיים או מתפקדים ברמה גבוהה?

אוטריט מכוון להציע סביבה ידידותית ותוכן משמעותי לחתך רחב ככל האפשר של הקהילה האוטיסטית. בין המשתתפים יש אוטיסטים שמדברים ואוטיסטים שלא מדברים, אוטיסטים שמתקשרים באופן שוטף ואטיסטים עם תקשורת מוגבלת, אוטיסטים עצמאיים ואוטיסטים הזקוקים לתמיכה בפעולות יומיומיות, אוטיסטים שעובדים ואוטיסטים שחיים מקצבת נכות, אוטיסטים המסוגלים להתנהג בצורה מקובלת ואוטיסטים הזקוקים לעזרה כדי לשלוט בהתנהגותם, אוטיסטים שאובחנו כמתפקדים "ברמה גבוהה" ואוטיסטים שאובחנו כמתפקדים "ברמה נמוכה", כולל כאלה שקיבלו את שני סוגי האבחנה בתקופות שונות של חייהם.

חוצנים רוקדים

מה התועלת של השתתפות באוטריט עבור איש-מקצוע?

בנוסף להזדמנות מיוחדת במינה לחוות קהילה אוטיסטית וללמוד מן ההרצאות והדיונים הפתוחים, אוטריט הוכר כהשתלמות ע"י המרכז למדיניות ציבורית באוניברסיטת סירקיוז.

על מה מדברים בהרצאות ובדיונים?

על כך ארחיב באחד הפוסטים הבאים.

לא אוכל להגיע לכנס, כיצד בכל זאת אלמד מן ההרצאות?

ע"י קריאת מאמרים בספר הכנס, וצפייה בהרצאות בווידיאו.

תגובה 1

  1. ההלם התרבותי שאחז בי ביציאה אחרי אוטריט היה אחת החוויות הקשות ביותר בחיי. אבל הוא היה שווה את זה (בעיקר כשיש לידי חברים המבינים זאת ויכולים להחזיק אותי קרוב לקרקע ברגעים שכאלה 🙂 )

השאירו תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *