Power to the People או: כל התורה כולה על רגל אחת

עץ

היום אני רוצה לדבר על הַעֲצָמָה Empowerment
פירוש המילה הוא: העברת הכוח (העוצמה) לזולת. משתמשים במילה זו בהקשר של שיקום ותמיכה במובן של מתן כלים לאדם כדי שיוכל להתקדם לקראת מטרות שהוא מציב לעצמו. זאת, בניגוד לגישה המסורתית, המשאירה את הגדרת המטרות ואת כוח הביצוע אצל נותן העזרה, ואילו הלקוח הוא מקבל פאסיבי.

למשל, בעבודה קהילתית בשיקום שכונות, עוזרים לתושבים לגבש לעצמם מטרות, ומלמדים אותם איך לעבוד מול ועם הרשויות כדי להשיג מטרות אלה. זאת, בניגוד לגישה המסורתית, שבה הרשויות הן גם המתכנן וגם המבצע.
בעבודה עם משפחות לילדים נכים, העצמה מתבטאת בשיתוף-פעולה עם ההורים, כאשר הצוות המקצועי לומד על שאיפות ההורים עבור הילד, ונותן להורים כלים לקידומו לקראת מטרות אלה.
בעיני, העצמה אמיתית היא העברת מוקד הכוח אל הנכה עצמו: ככל שהילד מתפתח ומתבגר, יש לעזור לו לגבש את מטרותיו (הן לטווח קצר והן לטווח ארוך), ולתת לו כלים להגשמתן: מיומנויות הכרחיות לחיים בחברה ולשימוש במשאבים שהקהילה מעמידה לרשות חבריה. כלים אלה כוללים גם הפנמה של חובות וזכויות של כל אדם, כדי שיידע להשיג את המגיע לו, וגם לכבד את זכויות זולתו.

העצמה

עם זאת, אין לשכוח שכלים אלה הם אמצעים להשגת מטרות – שהן פועל יוצא של ההעדפה האישית של האדם. לכן, בתהליך החינוכי של הקניית כלים, חשוב לטפח את המודעות העצמית של הילד, כדי שיכיר את עצמו וילמד לבחור את מטרותיו. שיטות טיפול ש"מגיעות לתוצאות" במחיר מחיקת עצמיותו של החניך מחבלות במטרה האמיתית של החינוך: אדם בוגר ועצמאי.
כל זה נכון לכל הורה וכל ילד, אבל בעל חשיבות קריטית במקרה שהילד אוטיסט. על כך – ברשומות הבאות.

עץ זית

העצמה

תגובה 1

השאירו תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *